Veselkedjünk neki megint a rettegett listázásnak, mert csaknem lehet nekimenni a választási kampánynak, ha nem ismerjük a valódi ellenfeleket. Tudni kell kik nyomkodják a kombókat a kontrolleren, amivel mozgatják a bábot! Még akkor is, ha a legfelsőbb bábmesterek személye és céljai ismertek.
📇 Dorosz Dávid – ki ő és miért fontos?
-
Született: 1985, jogász.
-
Politikai pályája:
-
Az LMP egyik alapító tagja (2009).
-
2010–2014 között országgyűlési képviselő volt, főleg külpolitikai és jogállamisági ügyekben aktív.
-
Később a Párbeszéd politikusa lett.
-
2019–2022 között Budapest klímavédelmi főpolgármester-helyettese Karácsony Gergely mellett.
-
-
Kampánytanácsadóként és kommunikációs stratégiaként is dolgozott, különösen Karácsony Gergely 2019-es kampányában volt kulcsszerepe.
-
2023 óta eltűnt a politikai nyilvánosság frontvonalából – de pont ezért merül fel a neve, mint háttérember Magyar mögött.
🧩 És akkor kik lehetnek még azok, akik a „szörfdeszkát” építették Magyar Péter alá?
1. Ex-LMP–PM–Párbeszéd kör
-
Dorosz Dávid mellett ide tartozhat:
-
Scheiring Gábor – közgazdász, volt LMP-s, majd Párbeszédes képviselő, ma a Közép-Európai Egyetem kutatója. Ő nem politikus már, de gazdasági tanácsadás szintjén segíthet.
-
Jávor Benedek – EP-képviselő volt, zöldpolitikai vonalon hiteles. Ha nem is közvetlenül, de ideológiai inspirációt adhat.
-
Tordai Bence – még aktív politikus, így hivatalosan nem lenne szerepe, de ez a kör politikailag és szakmailag egyívású.
-
2. Karácsony Gergely egykori stábja
-
Ők építették fel a 2019-es sikeres főpolgármesteri kampányt, ami nagy részben digitális alapokon nyugodott:
-
Zaránd Péter – kampánystratéga, kommunikációs tanácsadó.
-
Sárosi Péter – jogvédő, kampánytanácsadó típus, nem pártember, de politikai mozgásokban otthon van.
-
Süttő Gergely – social media és adatvezérelt kampányok szakértője.
-
Ezek az emberek nem a DK, nem a Momentum és nem is a régi MSZP emberei, hanem egy fiatalabb, technokrata, poszt-ideológikus, „progresszív reformista” vonal képviselői.
3. DatAdat-hálózat?
-
Itt jön a spekulatívabb szál: a DatAdat nevű céghálózat (Bajnai Gordonhoz köthető), amely:
-
digitális kampányeszközöket, hirdetéskezelést és adatvezérelt politikai targetálást végez.
-
Több forrás szerint Magyar Péter nem velük dolgozik – sőt, el is határolódott tőlük.
-
De ettől függetlenül: a know-how és technológiai minták hasonlítanak.
-
Elképzelhető, hogy a „DatAdat-iskola” emberei nem cégként, hanem magánszemélyként jelen lehetnek a háttérben.
-
4. Független, civil kommunikációs guruk
-
Egyes jelek arra utalnak, hogy nem pártközeli reklámügynökségek dolgoznak Magyar körül, hanem kisebb, személyes kapcsolatokon alapuló szakmai csoportok, akik:
-
gerilla-módszerekkel, olcsón és hatékonyan kampányolnak,
-
kerülik a direkt politikai címkézést,
-
jellemzően 20–40 közötti, értelmiségi hátterű fiatalok, gyakran startup vagy tech szférából.
-
🧭 Összegzés: egy új „népi tech-elit”?
Magyar Péter hátterében nem egy klasszikus pártgépezet vagy oligarchikus struktúra áll (legalábbis a látható jelek szerint), hanem egy fiatal, kiábrándult, de még mindig rendszerváltó reményeket dédelgető csoport – kampánystratégák, korábbi politikai tanácsadók, adatvezérelt kommunikátorok.
És igen, Dorosz Dávid valószínűleg az egyik kulcsfigura ebben. Nem feltétlenül mint irányító, de mint szemléletformáló és stratégiai mentorként.
Nézzük végig, kik azok a konkrét szereplők, akik Magyar Péter közeléből ismerten vagy feltételezhetően irányítják a kommunikációját, stratégiáját vagy szervezik a körülötte lévő politikai-közösségi hátteret. A lista vegyesen tartalmaz megerősített neveket, sajtóértesüléseket, valamint logikusan feltételezhető szereplőket. És naná, hogy ez a lista is Dorosz Dáviddal kezdődik! :D
🧠 1. Akik valószínűleg ténylegesen a stábhoz tartoznak
🔹 Dorosz Dávid (stratégiai tanácsadó – informálisan megerősítve)
-
Mint beszéltük, korábban LMP, majd Karácsony kampánystratégája.
-
Több háttérforrás szerint nem hivatalos pozícióban, de döntő szerepet játszik Magyar kommunikációs és pozicionálási stratégiájában.
-
Fő területei: politikai narratíva, pozícióépítés, tónus és stílus kontrollálása.
🔹 Bokor Gábor (sajtófőnök / kommunikációs koordinátor)
-
A korábbi hírek szerint ő szervezi Magyar Péter sajtómegjelenéseit.
-
Korábban dolgozott különböző médiák és politikai projektek környékén, de nem párthoz kötötten.
-
Fontos szereplő a médiaidőzítésben és interjúk menedzselésében.
🧩 2. Akik felmerültek a háttérben mint potenciális kampányarcok vagy tanácsadók
🔸 Sárosi Péter (jogvédő, kampány-tanácsadó típus)
-
Több, spekulatív elemzésben szerepelt mint potenciális tanácsadó, aki Doroszhoz hasonlóan ért a szimbolikus kampányokhoz.
-
Nem párthű, de nagyon tapasztalt a társadalmi ügyek mozgósításában.
🔸 Zaránd Péter (volt LMP-s, később Karácsony kampánystratéga)
-
Nem megerősített, de többen sejteni vélik az ő kézjegyét a közösségi média kampány egyes elemein.
-
Profi kampány- és hirdetésmenedzsment-szakember. Ha benne van, kulcsszereplő lehet.
🔸 Lukácsi Katalin (volt KDNP-s, majd MZP mellett, most Magyar közelében)
-
Nyíltan támogatja Magyar Pétert, gyakran szerepel mellette rendezvényeken.
-
Nem kampánystratéga, inkább vallási–erkölcsi erőforrásként pozicionálható.
-
Jelenléte segítheti a konzervatív, de kormánykritikus hívők megszólítását.
🕵️♂️ 3. Akik felmerültek, de csak spekuláció szintjén
🔸 Bajnai Gordon köre / DatAdat
-
Magyar Péter többször is elhatárolódott tőlük, és elvileg nem dolgoznak együtt.
-
Ennek ellenére sok szakértő gyanítja, hogy know-how szinten, informális szálakon keresztül mégis lehet kapcsolat, különösen ha alvállalkozók vagy tanácsadók révén.
-
Ha jelen vannak, akkor nem Bajnai nyílt beavatkozásáról, hanem technológiai háttér megosztásáról lehet szó.
🔸 Maradék Momentum/LMP-s tanácsadók
-
Bár a pártok szintjén nem támogatják Magyar Pétert, egyes korábbi kampányszervezők átállhattak hozzá, főként a Momentumból kiábrándult technokraták.
-
Ők inkább gerilla-módszerekkel, adatvezérelt kampányokkal tudnak segíteni a háttérből.
🧠 4. Technológiai és közösségépítési háttéremberek
Magyar Péter kampánya mögött nyilvánvalóan van valamilyen professzionális digitális csapat, még ha nem is látjuk név szerint. Mire utal ez?
-
Gyorsan reagáló vágócsapat (TikTok, Facebook, Insta – napi több poszt, profi hangvétel)
-
Adatmenedzsment: pontos célzás kommentekre, témákra, városokra.
-
Online térfigyelés: kampányban gyakran reagál naprakész ügyekre, akár néhány órán belül – ez adatfigyelésre, „listening” szoftverekre utal.
Ezeket a feladatokat valószínűleg egy kis létszámú, de profi digitális kommunikációs csapat látja el. Neveik nem ismertek, de ha publikusak lesznek, kulcsszereplők lehetnek.
🧭 Záró megjegyzés
Magyar Péter nem magányos gerilla, hanem egy jól felépített politikai termék, amit egy kicsi, de jól képzett és tapasztalt csapat menedzsel. A csapat nem párthű, inkább „rendszeren kívüli rendszerváltók” benyomását kelti. Legtöbbjük a 2010 utáni ellenzéki romokon épített új modellt, amiben a klasszikus bal–jobb felosztás értelmét veszti.