European Phalanx

Top 10 vadászrepülő típus

2020. augusztus 29. - megamovieboy

f-14_tomcat.png

 A Top Gun című film sztárja az F-14 Tomcat állítható szárnynyilazású vadászgép. Jelenleg már csak Irán tart hadrendben belőle 2-3 példányt.

 Ha már a Lynx kapcsán szóba került több lövészpáncélos (IFV) típus, akkor már a vadászgépeket is megmustrálom, mivel az még hálásabb téma. Persze a top 10 csak egy kamu, több gép fog szerepelni, mert az szokott történni ilyenkor, hogy legjobb tízbe beletesznek két amerikai és egy-egy orosz-kínai lopakodót, a három amerikai vadászgépet és marad 2-3 európai, valamint ízlés szerint egy orosz gép és kész.  És ezzel  voltaképpen nem is csapnak be senkit sem, de valamelyik egyéb fontos repülő biztosan lemarad a listáról. 

 Kezdjük a lopakodókkal, mivel próbálok fejlettségi sorrendben haladni, a legmodernebbtől! Ezeket nevezik 5. generációs vadászoknak. Egyedi jellemzőjük a lopakodás, azaz alacsony radarfelismerhetőség, valamint a szupercirkálás képessége, ami az utánégető nélküli hangsebesség felett való repülést jelenti. 

1. F-22 Raptor

usaf_raptor.jpg

Ő a jelenlegi csúcsragadozó. 195 db készült. Csak az Egyesült Államok légierejénél van szolgálatban.

2. F-35 Lightning II

f-35a_flight_1.jpg

 Ő az egyetlen beszerezhető nyugati technológia. Kisebb a Raptornál, csak egy hajtóműve van, lassabb és bénább, de olcsóbb és a mienk lehet. Amerika szövetségesei gyakran rendszeresítik, ha lecserélésre kerülnek a régebbi vadászaik. Japán, Korea és Törökország amerikai támogatással saját maguk gyártanák, de ez akár még egy évtizedig is elhúzódhat.

3. Chengdu J-20

chengdu_j-20.jpg

 A kínaiak is elkészítették a lopakodóikat, 50 körül lehet a hadrendbe állított számuk. A legnagyobb méretű lopakodó. Ennek oka, hogy a lopakodókra jellemzően belső térben kerül elhelyezésre a fegyverzet, jelen esetben a hajók elleni nagyméretű rakéta. Egyértelmű milyen hajók ellen szánják őket. A felhasznált technológia eredete találgatásokra ad okot, amerikai, európai, izraeli, orosz is szóba jöhet.

 4. PAK FA Szu-57

sukhoi_t-50.jpg

  Az oroszoktól még szép, hogy szintén nagy vasat készítenek. Persze ebbe is beleférnek a hajók elleni rakéták. Eddig 11 darab került legyártásra, feltehetőleg nem nagyon van többre pénz. Állítólag bevetették őket a Szíriában folyó harcokban is. Kétséges, hogy valóban hadrendbe lettek-e állítva. Ára 42 M$

 Most jönnek a klasszikus 4. és 4++ generációs vadászok. Jellemzőik a komplex fegyverzet, bevethetőség légi és földi célpontok ellen, strapabíró sárkányszerkezet és hajtómű. A gépek sorrendje erősen vitatott, érdemes nem fennakadni rajta. Mindenesetre a kéthajtóműves nehéz vadászokat előrébb sorolom.

5. F/A-18 Hornet

fa-18-hornet.jpg

 Lehet vitatni, hogy nem a legjobb, de ez Amerika legfontosabb ilyen vadásza, amíg az F-35 át nem veszi a helyét, ezért kapta az előkelő helyet. A repülőgép hordozókon szolgálnak, mindig a Föld fontos, kényes helyein. Az eredeti Hornet teljes újratervezésével alakítottak ki egy nagyobb, tengeri harcászatra alkalmasabb típust. 1480 Hornet és 500-nál kevesebb Super Hornet készült. A Super Hornet ára 66 M$

6. Eurofighter Typhoon

eurofighter-typhoon.jpg

 Végre egy európai a listán! Előnyei, hogy működik és erős, Hátránya, hogy hiányzik néhány fegyverzet integrálása. 926 db készült belőle. Nagyobb európai országok mellett Ausztria és Szaúd-Arábia tartja hadrendben. Ára 90 M€

 7. F-15 Eagle

f-15_eagle.jpg

 Az amerikaiak másik fontos gépe, ha nem hajóról kell felszállni. 1198 készült belőle.  Továbbfejlesztett változata a Strike Eagle. Ebből 513 készült el. A Strike Eagle ára 138 M$

8. Szu-27 Flanker

su-27.jpg

  Az újabb orosz szokásnak megfelelően nagy gépezet, majd 2000 db készült különféle változataiból. Fő jellemzői a nagyszerű manőverező képesség, hátránya az elektronika, melyet nem fejlesztettek tovább, avagy nem kerültek beépítésre. Ennek ellenére maradt az orosz légierő alap elfogó vadászának. Ára 30 M$

9. F-16 Fighting Falcon

f-16_fighting_falcon.jpg

  Egy könnyű amerikai gép, melyből 4573 készült, ezekből 2230-at az amerikai erők használnak. Viszonylag olcsó, jól repülhető, fordulékony. Minden fontos fegyver integrálva és folyamatosan fejlesztik. A románok 130 millió dollárért vettek legutóbb ötöt használtan. A szlovákok 14-et rendeltek a legújabb konfigurációval.

10.  Rafale

rafale.jpg

 A franciák büszkesége tipikusan franciás. Nagyon csinos, mindenféle extrával fel van szerelve, de drága és megbízhatatlan. Ára 75 M€

11. JAS 39 Gripen 

jas_39_gripen.jpg

 Aki nem akar amerikait venni és drága neki a francia, akkor számára ez egy kiváló választás. Modern, könnyen karbantartható és az elektronikáját folyamatosan fejlesztik. Ára 45-50 M$. Rajtunk kívül a csehek is ezzel repülnek.

12. Chengdu J-10

chengdu-j-10.jpg

 Természetesen a kínaiaknak is van saját könnyű vadászbombázójuk. A sárkányszerkezet gyanúsan európai/izraeli eredetű lehet, míg a hajtómű természetes módon orosz, vagy orosz licenc. A fegyverzet vegyes, kínai, orosz, izraeli. 468 darab készült belőle Ára 41 M$.

 Tehát ezek voltak azok a vadászbombázók, melyeket a legfejlettebb, vagy leggazdagabb, vagy magára adni tudó, esetleg kénytelen országok használnak. Azonban ezeken kívül is vannak hadrendben régebbi fejlesztések, akár a szomszédainknál is, nem beszélve Afrikáról, vagy Dél-Amerikáról.

MiG-29

mig-29.jpg

 Ebből a típusból 28 volt szolgálatban a Magyar Légierőnél. Összesen 1190 készült, Több ország még manapság is a felújításuk, a hadrendben tartásuk meghosszabbítása mellett döntött. Nem csoda, mivel a közelharcban elképesztő a teljesítményük, modernizációval a látóhatáron túli célpontok leküzdésére is képesek lehetnek, vagy akár a földi csapásmérés is szóba jöhet. Az EU keleti országai közül a lengyelek, a bolgárok, a szerbek és a szlovákok tartják hadrendben.

Mig-21

mig-21.jpg

 A hidegháború talán legismertebb orosz könnyű elfogó vadásza. 11.496 db készült belőle. Méretéhez mérten erős és könnyen karbantartható. Mára sajnos a sárkányszerkezet vészesen elöregedett. Ennek ellenére születnek izraeli, orosz és más rendszerben tartó országok, mint Kína, vagy India általi fejlesztések. A környező országok közül Románia és Horvátország tartja fegyverben.

F-4 Phantom II

f-4_phantom.jpg

 Ez pedig a nyugat válasza a MiG-re. 5195 db került gyártásra. Nagyobb tolóerő és modernebb fegyverzet, valamint földi célpontok elleni bevethetőség. A németek csak pár éve vonták ki a szolgálatból, de más NATO tagállamok, mint Törökország, Görögország még hadrendben tartják, Japánban és Koreában is van még belőle használatban.

Mirage-2000

mirage_2000.jpg

 Klasszikus francia delta-szárnyas tervezés. Nincs sem kacsaszárnya, sem hátsó vízszintes szárnya. 601 készült különböző változataiból, ebből 583 van használatban. Több ország, köztük a Francia Légierő is hadrendben tartja.

 Ezeken kívül még jelentősebb számban (500) készült a MiG-31-ből, csak a volt szovjet tagköztársaságok repülték. Az orosz, vagy amerikai alapokon fejlesztett/másolt kínai, pakisztáni, indiai, japán és koreai gépeket kihagyom a felsorolásból, bár több is használatban van közülük.

 Természetesen hozzáértők értékes hozzászólásai is jöhetnek, az esetleges hibajavításokat a szövegben magamra vállalom.

Mivel is búcsúzhatna egy ilyen poszt, ha nem ezzel a himnusszal!

A bejegyzés trackback címe:

https://europeanphalanx.blog.hu/api/trackback/id/tr8416179998

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása